Wodowanie WID291
Fregate już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego holownika wykonanego przez gdańską stocznię Safe odbyło się we wtorek. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Shipyards Hardinxveld. Jak informuje Damen, uważana jest za pierwszą tego typu na świecie.
Wodowanie podzielono na dwa etapy. Początkowo holownik znajdował się w pływającym doku, który następnie zanurzono na odpowiednią głębokość. Kolejnym etapem było bezpieczne wyholowanie jednostki na wodę. Prace wykonywane przez stocznię Safe obejmowały m.in. instalację pędników azymutalnych oraz sytemu pogłębiania. Holownik typu WID 2915, o stoczniowym numerze budowy 571766, będzie głównie asystował statkom przy manewrach w portach i udzielał pomocy w sytuacji zagrożenia, również przy gaszeniu pożarów. Jego druga funkcja to prowadzenie prac pogłębiarskich wodno-powietrzną metodą ciśnieniową AIRSET (air and water injection dreadging).
Fregate jest drugim holownikiem wykonywanym przez stocznię Safe dla holenderskiego armatora Baggerbedrijf De Boer B.V. (Dutch Dredging B.V.). Pierwszy typu ASD 2310 SD, o imieniu Papillon, wypłynął z Gdańska w sierpniu. Podobnie jak Fregate, będzie asystował statkom przy manewrach w portach. Dodatkowo został przystosowany do przeprowadzania badań hydrograficznych oraz prac przy wyrównywaniu dna. Oba holowniki będą przez przynajmniej 10 lat pracowały w Grand Port Maritime de Guyane w portach Cayenne i Kourou w Gujanie Francuskiej. Oprócz wspomnianych już funkcji, zostaną także przystosowane do przewozu wyposażenia oraz ładunków w ilościach do jednego standardowego kontenera.
Jednostki będą eksploatowane w De Boer Remorquage SARL – spółce zależnej armatora Baggerbedrijf De Boer B.V. (Dutch Dredging B.V.). Jej współwłaścicielem jest przedsiębiorstwo holownicze Iskes Towage & Salvage z Ijmuiden, które będzie operatorem i armatorem zarządzającym obu jednostek. Firma przeprowadzi również rekrutację i szkolenie załóg obu holowników. Holownik ASD 2310 SD zostanie przekazany armatorowi w tym miesiącu, natomiast WID 2915 – w marcu przyszłego roku.
Źródło: gospodarkamorska.pl